İletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler sayesinde uzaktan eğitim, gerek Türkiye’de gerekse dünya çapında önemli ilerlemeler göstererek yaygınlaşmasını sürdürmektedir. Eğitimde fırsat eşitliğinden faydalanma konusunda klasik eğitim sisteminin yetersiz kalması nedeni ile uzaktan eğitim alan öğrenci sayısı gün geçtikçe artmaktadır.
“Uzaktan eğitim, eğitimdeki tüm sınırları, duvarları ortadan kaldırmıştır. Diğer bir deyişle, uzaktan eğitim, isteyene, istediği yaşta, istediği yer ve zamanda, istediği hızla, istediği ortamı kullanarak öğrenme olanağı sağlamaktadır. Uzaklık, zaman, yer, yaş, sosyo-ekonomik durum, fiziksel engelli olma, vb. özellikler uzaktan eğitimi, yaşam boyu öğrenmeyi sürekli gündemde tutmaktadır. Ülkemizde, bu nedenlere hızlı nüfus artışı da eklenmektedir. Hizmetler ne denli geliştirilirse geliştirilsin artan nüfusa yeterince yanıt verememektedir. Uzaktan eğitim bu nedenle ülkemizde gelişmiş ülkelere kıyasla çok daha büyük bir kitleye sahiptir” (Adıyaman, 2002).
1924’de Dewey’in sunduğu “Öğretmen Eğitim Raporu” ile uzaktan eğitim, Türkiye de gündeme gelmiştir. Ancak 1927 yılında yavaş yavaş belirginleşmeye başlamıştır. Uzaktan eğitimin temelini oluşturan mektupla öğretim kavramı ise 1933-34 yıllarında mektupla öğretim kursları nın açılması düşüncesi ile ortaya atılmıştır. 1951 yılında Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) “Öğretici Filmler Merkezi” olarak Film Radyo Televizyonla Eğitim Başkanlığını (FRTEB) kurmuştur. M.E.B bu hizmeti daha da yaygınlaştırarak; eğitim filmleri üretip, eğitim teknolojilerini köylere kadar ulaştırmıştır. Radyo ve televizyonun ülkemize girmesiyle de, radyo ve TV ile uzaktan eğitim hizmetlerine başlanmıştır. 1961’de yine M.E.B tarafından kurulan Mektupla Öğretim Merkezi aynı yıl öğretime başlamış ve 1966 yılında Genel Müdürlük seviyesinde örgütlenmiştir. 1974 de Mektupla Yüksek Öğretim Merkezi kurulmuş, daha sonra yerini Yaygın Yüksek Öğretim Kurumu (YAYKUR)’na bırakmıştır. Fakat bu yapılanma da başarılı olamamıştır. 1974’teşise Meslekî ve Teknik Açıköğretim Okulu kurulmuştur. İlköğretim Okulu mezunu olan veya daha üst düzey öğrenim görmüş olan kişilere, uzaktan öğretim veya gerektiğinde yüz yüze eğitim programları uygulayarak meslek kazandırmayı amaç edinen bu kurum halen binlerce kişinin öğrenim görmesini sağlamaktadır.
Halen geçerliliğini önemli ölçüde koruyan Açık Öğretim Fakültesi ise, 1983 yılında yürürlüğe giren 2547 sayılı Yüksek Öğretim Yasası ile Anadolu Üniversitesi bünyesinde kurulmuştur. 1992’de kurulan Açık Öğretim Lisesi de her yıl gerek yurt içinde gerekse yurt dışındaki binlerce öğrencinin öğrenim görmesini sağlamakta ve mezunlarına orta öğrenim diploması vermektedir. Zorunlu ilköğretim yaş sınırını aşmış öğrencilerin öğrenimlerini sürdürebilmeleri amacı ile kurulan veşilköğretim diploması veren Açık İlköğretim Okulu ise 1997 yılında kurulmuş ve 1998’de öğretime başlamıştır.
Ayrıca M.E.B’e bağlı olarak sürdürülen Elektrik tesisatçılığı yetki belgesi kursları ise şimdiye kadar yaklaşık 70000 öğrenciye Elektrik Tesisatçılığı Yetki Belgesi vermiştir. Halen aktif olarak eğitim öğretimi sürdürmektedir.
Üniversitelerimiz deşinternete dayalı uzaktan eğitim faaliyetleri, 1997 yılında sertifika programları ve kampus içi dersleri şeklinde başlamıştır. 1998 yılında ODTÜ’deşiDEA (İnternete Dayalı A-Senkron Eğitim) ile tamamen internet ortamında ve A-Senkron (eş zamansız) olarak yapılan “Bilgi Teknolojileri Sertifika Programı” başlamıştır.
1999 yılına gelindiğinde “Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Dayalı Uzaktan Yükseköğretim” uygulamaya geçirilmiştir. Bu sayede uzaktan eğitim, gelişen teknolojiye paralel olarak değişimini sürdürmektedir. Yine 1999 yılında kurulan Enformatik Milli Komitesi (EMK) 2000 yılından beri “Bilişim Eğitimi ve Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Dayalı Uzaktan Eğitim” konularında çalışmalarını sürdürmektedir.
2000 yılında ODTÜ’de muhtelif üniversitelerin hazırladıkları derslerden meydana gelen Web Tabanlı A-Senkron Eğitim (WTAE) programı hazırlanmıştır. Yine ODTÜ, 2001’deşinternet üzerinden etkileşimli uzaktan İngilizce dil eğitimi programı başlatmıştır. Süleyman Demirel Üniversitesi ise, 2002 yılından beri uzaktan eğitim konusunda çalışmalar yapmaktadır. Aynı şekilde, Hacettepe Üniversitesi de uzaktan eğitim ile ilgili çalışmalarını sürdürmektedir. 2002 yılında da Boğaziçi
Üniversitesi, uzaktan eğitim merkezini kurmuş ve çalışmalarına başlamıştır. 2003 yılında ise ODTÜ, Enformatik Enstitüsü tarafından e-ders tasarım geliştirme sertifika programı ile kişisel yazılım süreci sertifika programlarını açmış ve faaliyetlerine devam etmektedir.
Günümüzde birçok üniversitemiz internet destekli uzaktan eğitim çalışmalarını sürdürmektedir. M.E.B’de ise uzaktan eğitim uygulamaları, Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (EĞİTEK) aracılığı ile sürdürülmektedir. Ayrıca, kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarında, uzaktan eğitim uygulamaları devam etmekte ve projeler geliştirilmektedir.